Ferguson

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen

Ferguson

Inläggav Marcus Wendel » 20 aug 2014 19:26

Problemen i Ferguson fortsätter och även journalister drabbas.

Ett av många tecken på att kravallerna i Ferguson är extraordinära är sättet på vilket polisen behandlat journalister på plats.
Redan under kravallernas första dagar förra veckan blev två journalister från Washington Post och Huffington Post gripna när de satt och arbetade på en McDonalds-restaurang. Polisen påstod att de inte fick vistas där, vilket journalisterna protesterade emot. Enligt en sammanställning av medieinstitutet Poynter har elva journalister blivit gripna under kravallerna i Ferguson. Samtliga har släppts strax därpå, men polisens behandling av journalister har mött hård kritik och en mängd stämningar.
I måndags, vilket av allt att döma var det mest våldsamma dygnet hittills i Ferguson, greps sex journalister tillfälligt. Samtliga släpptes samma natt.
[...]
En radioreporter som filmade kravallerna på måndagen konfronterades av en polis som riktade ett vapen mot honom och skrek ”Stick härifrån annars skjuter jag dig”.
Även en reporter för den konservativa TV-kanalen Fox News utsattes för tårgas och rapporterade till en chockerad studio om hur det kändes; deras planerade vinkel, om hur enbart demonstranterna bar skulden för våldet i Ferguson, började vackla när det visade sig vara polisen som utsatte reportern för större faror.
Polisen har försvarat detta med att det är svårt att avgöra vem som är journalist och man har sagt att det därmed finns en risk att detta kommer att fortsätta hända. I tisdags grep man Ryan Devereaux, en journalist för nyhetssajten The Intercept, trots att han höll upp sina händer och ropade ”Press”, samt hade statliga pressackrediteringar.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/polise ... -ferguson/

/Marcus

LasseMaja
Redaktionen

Re: Ferguson

Inläggav LasseMaja » 20 aug 2014 20:54

Ja det är märkligt att det förekommer raskravaller ännu. Men jag kan tänka mig att militarisering och säkerhetsfokusering lett till mer polisiärt övervåld.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 20 aug 2014 21:08

Vad innebär att reportern utsattes för tårgas? Fick hen ett sprut i ögat eller bara var i området där det användes tårgas?

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 20 aug 2014 23:48

LasseMaja skrev:Ja det är märkligt att det förekommer raskravaller ännu.

Det är inte det minsta märkligt om man lägger ner tid och studerar vad som är de primära orsakerna till rasism i samhällen. :) I grund och botten är rasism ett uttryck av ett ojämlikt samhälle. Sen tillkommer förstås andra problem i USA såsom religion och en ovilja att göra upp med sin historia.

Det är inte länge sen det kom fram att en lärobok som användes i en hel del, framförallt kristna, skolor innehöll lärdomar som att det var bättre att vara slav än att vara slavägare; för man hade inte lika mycket press på sig. Samt att de svarta ska vara tacksama för slaveriet då de blev omhändertagna bättre av de vita än om de rått om sig själva.

Till det här ska vi även lägga normaliseringen av vissa rasfördomar som är så gernomträngande att de blivit normaliserade även i stora delar av svarta i USA.

hasse lindquist
Medlem

Inläggav hasse lindquist » 21 aug 2014 00:02

Tyvärr har Du nog ganska rätt här.

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 21 aug 2014 00:28

Jag läste spännande nog en bok av Michael Connely igår; Angels Flight som handlar en hel del om rasism och rasfördomar i Los Angeles. Det intressanta är att den boken är genomgående rasistisk och jävligt ytlig i sina personporträt av svarta och rasifierade personer. Men den är inte det på ett uppenbart mein kampf-vis utan den innehåller schablonsteroetyper, knepiga tankegångar hos folk, svaga formuleringar etc vilket gör att det inte märks förrän man studerar boken och har en viss kunskap om vad som är rasism och vad som är rasfördomar.

Likadant läste jag en bok av Clive Cussler, flood tide som äre precis smockfylld med rasism och rasistiska uttryck och liknande. Men precis som med Connely är det inte öppen rasism utan sublim rasism. Connelly är en av de större författarna i USA och har sålt miljontals böcker, Cussler är också en gigant. Men båda skriver böcker med ett utpräglat vitt perspektiv som är fyllda med postkolonial (och i cusslers fall även kolonial) grundresonemang, och det är få som reagear mot det eftersom det är så vanligt i så många media överallt att man inte tänker på det. Om man är vit... De som är rasifierade döremot märker ju av konskevenserna av det vita perspektivet.

Det är en lurig situation helt enkelt. Framförallt för att människor överlag är för dåligt utbildade i rasism och rasistiska uttryck, De flesta tror ju att rasism = en viss etnisk grupp > alla andra vilket bara är en liten del av rasism.

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 22 aug 2014 12:23

En till dödsskjutning, det hela finns på film.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/polise ... ingen-fel/

Tycker det är skrämmande att poliser tillåts agera på detta sätt i en demokratisk rättsstat.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem

Inläggav Lasse Odrup » 22 aug 2014 16:48

LasseMaja skrev:En till dödsskjutning, det hela finns på film.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/polise ... ingen-fel/

Tycker det är skrämmande att poliser tillåts agera på detta sätt i en demokratisk rättsstat.

Stressade och rädda människor begår handlingar de normalt inte skulle göra. Vill minnas att också den svenska polisen varit i blåsväder för skottlossningar de senaste åren med åtföljande kravaller men Sverige är väl ändå en demokratisk rättsstat?

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 22 aug 2014 16:50

Det beror på vem man frågar. För genomsnitts-svensson ja, men för många boendes i förorterna nej. Jag har tappat räningen på hur många gånger folk som bor i Bergsjön där jag bor har blivilt misshandlade av svensk polis och sen målet avskrivs av åklagare...

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 22 aug 2014 17:05

Davian skrev:
Det är inte länge sen det kom fram att en lärobok som användes i en hel del, framförallt kristna, skolor innehöll lärdomar som att det var bättre att vara slav än att vara slavägare; för man hade inte lika mycket press på sig. Samt att de svarta ska vara tacksama för slaveriet då de blev omhändertagna bättre av de vita än om de rått om sig själva.

Var detta en lärobok hos nån obskyr sekt?

Lassemaja skrev:
Men jag kan tänka mig att militarisering och säkerhetsfokusering lett till mer polisiärt övervåld.

Ja det stämmer nog, jag har t.o.m. hört att Polis fått ta emot mycket surplus från armen.
Vilket i kombination med stressade människor blir farligt.
Lasse Odrup skrev:
Stressade och rädda människor begår handlingar de normalt inte skulle göra. Vill minnas att också den svenska polisen varit i blåsväder för skottlossningar de senaste åren med åtföljande kravaller men Sverige är väl ändå en demokratisk rättsstat?

Jag har förövrigt hört att Svensk Polis använder dödligt våld oftare än sin Amerikanske kollega ( nån siffer exercis som jag tror Jerzy Sarnecki kom med) hur som helst så har dödskjutningarna ökat i och med att svensk polis fått den nya ammunitionen.

Sonderling

PS Vill bara tillägga att jag inte vet så mycket om det aktuella fallet men antagit att detta är ännu en tragisk händelse där Polis trott att nån varit farlig just för att personen varit svart. Jo det finns nog mycket att göra här.
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 22 gånger.

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 22 aug 2014 17:23

sonderling skrev:
.

Sonderling

Nej, det var Cleon Skousens bok "the making of america" som har använts på ett flertal olika skolor. Gemensamt har varit en kristen profil.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 22 aug 2014 17:27

Davian skrev:
sonderling skrev:
.

Sonderling

Nej, det var Cleon Skousens bok "the making of america" som har använts på ett flertal olika skolor. Gemensamt har varit en kristen profil.

I rest my case.

Sonderling

PS Du får förlåta men jag är så van vid att folk hittar nån obskyr företeelse i USA och sedan menar att det är normen.

Davian
Medlem

Inläggav Davian » 22 aug 2014 17:29

Min kunskap om det landet säger mig att det finns så mycket obskyrt att det är sanslöst :p jag brukar betrakta USA som 50 länder som råkar sitta ihop...

LasseMaja
Redaktionen

Inläggav LasseMaja » 22 aug 2014 19:06

Lasse Odrup skrev:Stressade och rädda människor begår handlingar de normalt inte skulle göra. Vill minnas att också den svenska polisen varit i blåsväder för skottlossningar de senaste åren med åtföljande kravaller men Sverige är väl ändå en demokratisk rättsstat?

Men till polisyrket hör väl, att man uppträder i stressade situationer? Man skall vara tränad för sådant, ha erfarenhet av dylika situationer och vara den typen av person som inte ballar ur vid stressande tillfällen. (klarar man inte av stressande situationer hör man väl egentligen till den sorts person som vi har polisen till för att skydda oss ifrån)

Tyvärr hade nog situationen bedömts på ett helt annat sätt om det hade varit en vit medelålders tjänsteman som blivit stoppad av polisen och blivit förbannad och börjat skälla på poliserna. Rättsstaten fungerar inte längre.

Följer man amerikansk rättspraxis, finns väl egentligen inte något annat för dessa två poliser än att de bör dingla i galgen!

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 22 aug 2014 20:01

Lite OT men lektion nr 1 om USA som jag fått lära mig är: Tjafsa aldrig med polisen.
Det spelar ingen roll om du är vit medelålders man. Det är yes sir och no sir som gäller.

Lasse maja skrev:
Men till polisyrket hör väl, att man uppträder i stressade situationer? Man skall vara tränad för sådant, ha erfarenhet av dylika situationer och vara den typen av person som inte ballar ur vid stressande tillfällen. (klarar man inte av stressande situationer hör man väl egentligen till den sorts person som vi har polisen till för att skydda oss ifrån)

I teorin ja men i praktiken? Den här kritiken hör man ofta mot polis och militär men jag tror inte den här hen finns som man efterfrågar.

Davian skrev:
jag brukar betrakta USA som 50 länder som råkar sitta ihop...

Kunskaper? Jag trodde det var fördomar annars men det där sista fick du rätt. :D

Sonderling

Återgå till "Världen efter kalla kriget (1992 till Nu)"