Lastfartyg som blir isbrytare

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
predator
Stödjande medlem
Inlägg: 3675
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Lastfartyg som blir isbrytare

Inläggav predator » 17 okt 2006 08:23

Om man kollar i senaste nummret av illustrerad vetenskap så står det om ett lastfartyg som skälv ska kunna ta sig igenom is.

En isbrytare har tjock för. För att kunna göra sitt jobb. Men i öppet hav så är isbrytere långsamma pågrund av detta och då bestämma man att lägga tygnen där bak. Så det går fort fram och så vänder man på dela värligheten när det kommer is och volla en isbrytare...

http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9549

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42370
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inläggav varjag » 17 okt 2006 13:02

Konstruktionen av isbrytare har ju ändrats genom åren. Dagens moderna isbrytare - ser ju ut som vattensprutande färjor - som helt enkelt trycker isen under sig, krossar den i flak - och medger passage - för konvojerade fartyg. När det, som i länken - hävdas - att ett specialkonstruerat fartyg 'kan ta sig genom Nordsvästpassagen' genom att backa vill man gärna göra reservationen...''om isförhållandena medger det'" Trots 'global warming-religionen' - är Nordvästpassagen fortfarande en chansning där material sätts mot natur.
Under backmanöver är varje fartyg betydligt mindre manövrerbart än 'framåt' då man s.a.s. 'svänger med röven'. Hur man sen 'kan spara mycket energi' genom att backa i isiga vatten förklaras inte?, Varjag

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 25 feb 2006 10:22
Ort: Stockholm

Inläggav steben » 17 okt 2006 13:17

Genom att den har vanlig bulbstäv fram och isbrytarstäv i aktern. Och vridbara drivaggregat fram, och bak(azipod)?! Så "röven" är växlingsbar kan vara både fram och bak, en riktig tvestjärt med andra ord ;) Skulle vara intressant att se hur bryggan är utformad, som ett "växthus" på toppen? Ska se om jag hittar några bilder på henne...

PS: Varjag såg du "hela artikeln"?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 25 feb 2006 10:22
Ort: Stockholm

Inläggav steben » 17 okt 2006 13:24

Hittade denna mastodontbild...man ser bryggan tydligt åtminstone.

http://www.akerfinnyards.com/image.cfm?i=119&s=h
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
predator
Stödjande medlem
Inlägg: 3675
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inläggav predator » 17 okt 2006 13:32

Jo jag tycker med att man ser något som liknar roder eller något i den stilen.

Varjag man "backar" inte utan helt enkelt vänder fartyget så att den tungre baken är för och på så sätt kan bryta tjockar is än va vanliga fartyg kan göra.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42370
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Intressant lösning!

Inläggav varjag » 18 okt 2006 03:30

Tack för förklaringen....jag fick inte upp hela rtiklen igår - men idag gick det. Min kommentar; 'dä va som tusan - vad ska di hitta på härnäst?' Någon som har bild/ritning av skrovets utseende under vatten, då jag inte hittade ngn på nätet. Ser att m/v NORILSK NIKEL är avsedd för Nord-Ostpassagen och Sibiriska kusten. Samt - att man planerar ngt liknande för NW-passagen, d.v.s. Canada/Alaska-kusterna. Den vägen skall vara svårare, både navigabelt och vad ishindren beträffar. Men går det ena går säkert det andra också, det är bara en fråga om pengar. Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5201
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inläggav Sarvi » 18 okt 2006 08:31

Om klimatoraklens spådomar är korrekta så lär vi ju få se betydligt mer trafik cirkumpolärt runt arktis. Sedan sjuttiotalet ska t.ex. nordostpassagen ha blivit betydligt mer farbar med avseende på isförhållanden - enligt satellitbilder av polarisens utbredning. Med ökande bränslepriser blir ju den kortare vägen alltmer intressant, även om kanske hårdvaran i form av specialkonstruerade fartyg blir dyrare.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5351
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Lastfartyg som blir isbrytare

Inläggav Amund » 27 aug 2017 19:09

Ur dagens DN:
För första gången har ett kommersiellt fartyg seglat genom Nordostpassagen utan isbrytare. Bedriften stod det ryska tankfartyget Christophe de Margerie för och nu kan handelsvägen till sjöss mellan Asien och Europa förkortas avsevärt.

Christophe de Margerie är ett tankfartyg utformat med ett förstärkt skrov för att klara 2,1meter tjock is och tankar för att transportera flytande naturgas och ägs av det ryska rederiet Sovcomflot. Fartyget lämnade hamnen i Hammerfest i norra Norge den 30 juli med sin last av naturgas och kom fram till hamnen i Boryeong i Sydkorea den 17 augusti.

Christophe de Margerie.jpg


Färden tog alltså 19 dagar, vilket är en tredjedel kortare tid än vad det skulle ta att färdas genom Suezkanalen och Indiska oceanen, uppget Sovcomflot i ett pressmeddelande.

Fartyget fick sitt namn efter fransmannen Christophe de Margerie som tidigare var vd för det franska energibolaget Total och som dödades i en flygkrasch i Moskva år 2014.

Flera fartyg har färdats genom Nordostpassagen, som går över Ryssland längs Norra ishavet, tidigare, men har i sådana fall eskorterats av isbrytare. Först med bedriften var den finlandssvenske upptäcktsresande Adolf Erik Nordenskiöld, som med sitt ångfartyg Vega gjorde den kalla resan år 1878-79.

Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.

Bedriften visar på den ekonomiska potentialen för att använda Nordostpassagen som sjöväg för stora lastfartyg mellan Europa och Asien. Rysslands president Vladimir Putin ser det som en stor möjlighet att ta ekonomisk och politisk fördel av klimatförändringarna i Arktis.

– Detta är en stor händelse för öppningen av Arktis, sade Vladimir Putin när tankfartyget gjorde sin jungfrufärd i mars i år, enligt The New York Times.

Men det lär ändå dröja ett tag innan resan över Norra ishavet blir kommersiellt lönsam. Höga försäkringskostnader och säkerhetsrisker gör att den nya färdrutten lär bli lönsam först år 2040, enligt en rapport från danska Copenhagen Business School.


Fast kolla stäven, med den där isbrytarstäven kanske fartyget inte gör så hög fart som det egentligen borde?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42370
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Lastfartyg som blir isbrytare

Inläggav varjag » 27 aug 2017 22:13

Amund skrev:

Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.


Tusen tack f. din post!
Här ''downunder'' lever man ett vacuum av sådana nyheter.....helt fantastiskt - 14 knops medelfart :thumbsup:

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5351
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Lastfartyg som blir isbrytare

Inläggav Amund » 28 aug 2017 04:29

varjag skrev:Amund skrev:

Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.


Tusen tack f. din post!
Här ''downunder'' lever man ett vacuum av sådana nyheter.....helt fantastiskt - 14 knops medelfart :thumbsup:

mvh, Varjag

Och tänk vad fort det skulle gått UTAN ismassorna, då hade inte ens en torpedbåt hängt med. :D

unmo300
Medlem
Inlägg: 2357
Blev medlem: 06 nov 2006 07:45
Ort: Libanon

Re: Lastfartyg som blir isbrytare

Inläggav unmo300 » 02 sep 2017 20:12

Finska Neste har varit lite av banbrytare. https://en.wikipedia.org/wiki/MT_Mastera


Återgå till "Civil teknikhistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst