Heraldiska vapen för militärer

Diskussioner kring litteratur och andra källor om vår historia samt hjälpvetenskaper. Värd: B Hellqvist
Kategoriregler
Du kan stödja forumet när du handlar av Adlibris, Bokus eller CDON om du använder dessa länkar.
Det kostar dig inget extra men hjälper till att betala forumets räkningar.
koroshiya
Medlem

Re: Heraldiska vapen för militärer

Inläggav koroshiya » 13 feb 2018 19:47

tyskaorden skrev:
koroshiya skrev:
tyskaorden skrev:General Olof Thörnell (1877-1977), Sveriges förste ÖB 1939-1944. Svärdet symboliserar armén, ankaret flottan och den bevingade propellern flygvapnet. Stjärnorna symboliserar generalsgraden.

Var hittar du de heraldiska vapnen? Och mer specifikt för Thörnell - hade han ett sådant motto?

Thörnells vapen (som skapades när han blev Riddare av Serafimerorden) är från boken Borgerlig vapenrulla av Arvid Berghman (färgläggningen är dock min egen gjord efter blasoneringen, då bilderna i boken är svartvita). Övriga Serafimervapen är från boken Kungliga Serafimerorden 1748-1998. De österrikiska vapnen är från Wikimedia Commons. De brittiska har jag kopierat från Debrett's Peerage & Baronetage.

Toppen - tack!

Jag blev intresserad eftersom jag var i en diskussion i ett annat forum om vad "esse non videri" kan tänkas betyda.

Ja, du vet säkert redan, att det handlar om frågan om det är att vara något på riktigt, eller att verka i det fördolda.

Det är svårt att tro att öb hade som motto att finnas utan att synas :)

Återgå till "Historiska hjälpvetenskaper, källor & litteratur"